Can Elgiz: "En Kötü Koleksiyoner Çok Parası Olandır"
Nart Sigorta Tarafından Düzenlenen Panelde Uzmanlar Ve Koleksiyonerler Çağdaş Sanat Piyasasını Tartıştılar.
Nart Sigorta tarafından 23 Haziran'da Ritz Carlton Otel'de düzenlenen "Sanat Tutkusunun Koleksiyonerliğe Dönüşüm Hikayesi ve Son Trendler" konulu panelde konuşan uzman ve koleksiyonerler, iş adamlarını çağdaş sanata yatırım yapmaya, hükümeti de sanat piyasasını olumsuz etkileyen vergi ve bürokrasiyi düzeltmeye çağırdılar.
Nart Sigorta Danışmanlar Kurulu Başkanı Yavuz Canevi'nin açılışını yaptığı toplantıda Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdür Levent Nart, sanat sigortacılığını Türkiye'de ilk başlatan firma olduklarını ve sanat sigortasını kapsamlı biçimde tüm dünyada uluslararası partnerleriyle beraber uyguladıklarını anlattı.
Proje 4L/Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi kurucusu Can Elgiz, panelde kendi koleksiyonerlik anlayışını anlatırken, bir Belçikalı koleksiyoner dostunun söylediği :"En kötü koleksiyoner çok paralı olanıdır, genelde aceleci biçimde ve bilgiye dayanmadan hareket eder" sözlerini hatırlatarak :"Sürekli koleksiyonerlikte en önemli özellik doğru sanatçıyı herkesten önce keşfetmektir. Sonra o sanatçının sanat dünyasında yükselmesini izlemek çok keyiflidir. Bir koleksiyonerin en büyük mutluluklarından biri de, koleksiyonunu kamu alanına çıkarıp herkesle paylaşmaktır. Koleksiyonerler mutlaka kendi yerlerini açmak zorunda değiller. Müzelere ödünç verebilirler, sergiler açabilirler."şeklinde konuştu.
Panelin moderatörü İstanbul Modern Şef Küratörü Levent Çalıkoğlu çağdaş sanatın İstanbul'da önemli bir dinamizm kazandığını, yurtdışından koleksiyonerlerin geldiğini, rakamların artıp piyasanın hareketlendiğini, ancak sanat ekonomisinin spekülasyondan uzak ve düzgün işlemesi gerektiğini söyledi. "Contemporary İstanbul" Çağdaş Sanat Fuarı Direktörü Mahir Balcıoğlu ise İstanbul'un artık dünya sanat piyasasında gelişen pazarlardan birinin önde gelen kenti olarak yer aldığını, ancak uluslararası koleksiyonerleri cezbetmek için KDV oranlarının indirilmesinin, dış ticaret işlemlerinin ve galerilerin dış fuarlara katılabilmesinin önündeki zorlukların kaldırılması gerektiğini ifade etti.
Türk Çağdaş Sanatı'na Yabancı İlgisi
Sotheby's Türkiye Müdürü Oya Delahaye ise Türk Çağdaş Sanatı'na yabancı yatırımcıların ilgisinin hızla arttığını ancak dünyada önemli sanat üreticilerinden biri olması için biraz daha zamana ihtiyaç olduğunu söyledi. Delahaye, müzayedelere alınacak bir eserin fiyatını belirleyen unsurların kalitesi, nadirliği, iyi korunması ve saygın koleksiyonlardan gelmesi olduğunu anlattı. Global olarak Sotheby's satışlarının 2008 yılındaki krizde 2 milyar dolardan 500 milyon dolara düştüğünü, 2009 yılından bu yana yükselmenin devam ettiğini ve tekrar eski hacmine kavuştuğunu, alımlarda ABD ve İngiltere'nin ardından 3. sırada Çin'in geldiğini ve yeni piyasaların payını yükselttiğini açıkladı. Sotheby's'in Türkiye'nin piyasa potansiyelini gördüğü için ülkemize geldiğini söyleyen Delahaye, düzenledikleri ilk Çağdaş Türk Sanatı Müzayede'sinde 1,3 milyon sterlinlik ciro yaptıklarını, buradaki yabancı alıcı payının %20 olduğunu, ikinci müzayedede rakamın 2,5 milyon sterline, yabancı payının %30'a çıktığını, ancak değer üzerinden %60 olduğunu belirtti.