Haberler

İbb Şehir Tiyatroları’nın Yeni Oyunu Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi

Güncelleme:

İBB Şehir Tiyatroları, Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi Adlı Yeni Oyunuyla Seyircilerle Buluşuyor.

İbb şehir tiyatroları, mesut insanlar fotoğrafhanesi adlı yeni oyunuyla seyircilerle buluşuyor. Ziya Osman Saba'nın yazdığı, Hilmi Zafer Şahin'in oyunlaştırdığı ve Can Doğan'ın yönettiği oyun, edebiyatımızın unutulmaz isimlerinden, şair, öykü ve deneme yazarı Ziya Osman Saba'nın doğum günü olan 30 Mart'ta, Üsküdar Kerem Yılmazer Sahnesi'nde seyirciyle buluşacak. Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi aynı sahnede 30 Mart-3 Nisan 2011 tarihleri arasında perde açacak.

1940'lı yıllarda Ziya Osman Saba'nın farklı zamanlarda yazdığı öykülerinin derlendiği "Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi" adlı yapıtından aynı adla sahneye taşınan oyun, yazarın İstanbul'a duyduğu özlemi, sevgiyi, daha da ötesi saygıyı anlatıyor. Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi, bir yanıyla yazınımızın önemli bir ustası olan Ziya Osman Saba'yı tanıtmayı, diğer yanıyla da geçmiş ve o günler adına İstanbul'un kaybolan ve yaşayan değerlerini anlatmayı amaçlıyor.

Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi'nde Ziya Osman Saba'nın yakın çevresinin yanı sıra, mekânları, yaşam biçimleri ve insanlarıyla değişen İstanbul'u görmek mümkün... Galata Köprüsü, Kadıköy, Çamlıca, Eyüp, Fatih, Eminönü, Üsküdar, Beyoğlu semtlerine, geçmiş-gelecek ve değişim-dönüşüm ilişkisinde bakmamızı sağlayan oyun, insanların yaşantılarını ve yaşam biçimlerini belirleyen öğelerinde tarihsel yerine dikkat çekiyor. Yer yer yazarın sanat çevresi ve döneminin edebiyatı konusunda bilgiler edindiğimiz oyunda, süreç içinde kaybolan, ancak o gün için vazgeçilmez ve değerli olan çok şeyi tanıma, gözleme olanağına ulaşılıyor.

Çocukluk anılarıyla biçimlenen bölümlerde, 20. yüzyılın başı İstanbul aile yaşamı ve ilişkilerini gözlerken, Neveser Vapuru ile yapılan yolculukta İstanbul'a denizden, boğazdan bakmakta, gönlü şairlik ve yazmakta olan bir şairin gözünden, Galata'da öğle yemeğinde gidilen Rum balıkçının salaş lokantasında farklı kültür, inanç ve yaşamların buluştuğu paylaşım izlenilmekte, her kesimden insanın imrenme ile şaşkınlığı bir arada yaşadığı Beyoğlu'ndaki dükkânlar, iş yaşamı tanıtılmakta…

Dramaturgluğunu Hilmi Zafer Şahin'in, sahne tasarımını Mehmet Emin Kaplan'ın, kostüm tasarımını Eylül Gürcan'ın, müziğini Mertol Şalt'ın, ışık tasarımını Fatih Mehmet Haroğlu'nun, illüstrasyonunu Ceylan Dökmen'in, video araştırma ve kurgusunu Funda Köseoğlu'nun yaptığı oyunda, Uğur Arda Aydın, Can Doğan-Samet Hafızoğlu rol alacak.

.

Oyunun Broşüründen…

Yazan: Ziya Osman Saba

30 Mart 1910'da İstanbul'da doğdu. Paris askeri ataşesi Binbaşı Osman Bey'in oğlu olan Saba, 8 yaşında annesini yitirdi. 9 yaşında yatılı öğrenci olarak başladığı Galatasaray Lisesi'nden 1931'de, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nden 1936'da mezun oldu.

İlk şiiri 1927 yılında Servet-i Fünun'da yayımlanan yazarın, Galatasaray Lisesi'nde dostluk kurduğu Cahit Sıtkı Tarancı ile ilişkileri hiç kopmadı. İkilinin 1957 yılında "Ziya'ya Mektuplar" adıyla kitaplaşan mektupları, yazın tarihimizin önemli yapıtları arasında yer aldı.

Üniversite öğrenciliği sırasında Cumhuriyet gazetesinde, mezuniyet sonrası 1945 yılına kadar Emlak ve Eytam Bankası'nda, ardından Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi'nde ve 1950 yılında geçirdiği kalp krizi sonrası ise, arkadaşı Yaşar Nabi Nayır'ın sahibi olduğu Varlık Yayınları'nda editör olarak çalıştı.

Yaşar Nabi Nayır, Cevdet Kudret, Sabri Esat Siyavuşgil, Vasfi Mahir Kocatürk, Muammer Lütfi, Kenan Hulusi Koray'la yayımladıkları "Yedi Meşale" adlı kitap, onların yazınımızda anıldıkları topluluğun adı da oldu. "Yedi Meşaleciler", şiirimizde yenilik, dinamiklik ve içtenliği öneren yanıyla, o dönemde ve sonraki yıllarda pek çok şairimizi etkiledi. Saba, Milliyet gazetesi ve "İçtihad" dergisinde yazılar yazarken, "Varlık", "Yücel" ve ''Ataç" adlı dergilerde şiirlerini yayınladı.

29 Ocak 1957'de yaşamını yitiren Ziya Osman Saba'nın yaşarken "Sebil ve Güvercinler" (1943), ''Geçen Zaman" (1947) adlı şiir kitapları ile "Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi" (1952) adlı öykü kitabı; "Nefes Almak" adlı şiir kitabı ve "Değişen İstanbul" adlı öykü kitabı ise ölümünden sonra yayımlandı. Söyleşi ve yazıları ise, "Konuşanlar Bir Hüzünle Sesinde" adlı kitapta derlendi. Cahit Sıtkı Tarancı ile mektuplaşmaları "Ziya'ya Mektuplar" adıyla basıldı.

Oyunlaştıran: Hilmi Zafer Şahin

1958 yılında Antalya'nın Elmalı ilçesinde doğdu. İlk ve orta öğrenimini Antalya'da tamamladı. 1977 yılında girdiği İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tiyatro Bölümü'nden 1982 yılında mezun oldu. Aynı okulda başladığı yüksek lisans öğrenimini 1984 yılında bitirdi. Değişik dergi ve gazetelerde tiyatro, tarih ve kitap tanıtımı konularında yazılar yayımladı, Büyük Larousse ve İstanbul Ansiklopedisi'nde tarih, tiyatro, edebiyat, dilbilim ve yaşam öyküsü konularında madde yazarlığı yaptı.

Yakın dönemde, Mimar Sinan Üniversitesi ve Kadir Has Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde tiyatro konusunda dersler verdi. 1994 yılından beri Müjdat Gezen Sanat Merkezi'nde "Oyun İncelemesi" ve "Tiyatro Tarihi" dersleri; 2010-2011 öğretim yılından itibaren Beykent Üniversitesi'nde "Sahne Bilgisi", "Metin Çözümleme" ve "Drama Tarihi" dersleri vermekte. 1982'de Yarın dergisinin düzenlediği yarışmada "Eleştiri"; 1989'da Gençlik Kitabevi'nin düzenlediği yarışmada "Bilimsel Araştırma" dallarında ödüller aldı.

1988 yılında girdiği İBB Şehir Tiyatroları'nda, değişik yıllarda Yönetim Kurulu Üyeliği, Genel Sanat Yönetmeni Yardımcılığı ve Başdramaturg görevlerinde bulundu. Bu süreç içinde İBB Şehir Tiyatroları'nda düzenlenen pek çok etkinliğin hazırlayıcısı oldu ve sahnelenen "Aslolan Hayattır", "Montserrat", "Bir Atın Öyküsü", "Ayrılık", "Halay", "Mikadonun Çöpleri", "Bir Gece Bekçisi Daha", "İkinci Ses", "Kafkas Tebeşir Dairesi", "Pembe Konağın Gelinleri", "Schweyk İkinci Dünya Savaşı'nda", "Beş Katlı Binanın Altıncı Katı", "Seneye Bugün", "Kedi ile Palyaço", "Çevreci Prens", "Yıldızlar Altında Cinayet", "Hadi Öldürsene Canikom", "Kafes" adlı oyunlarda dramaturg olarak çalıştı.

Yöneten: Can Doğan

1964'de İstanbul'da doğdu. Kabataş Erkek Lisesi'ni bitirdi. Bir süre Türk Dili ve Edebiyatı eğitimi aldı. 1985'te hem İBB Şehir Tiyatroları'na hem de İ.Ü. Devlet Konservatuvarı Tiyatro Bölümü'ne girdi. Pek çok oyunda oyuncu olarak görev yaptıktan sonra 1990'da, "Barış Kervanı" adlı oyunla kurumda yönetmenliğe başladı.

İBB Şehir Tiyatroları'nın yanı sıra pek çok özel tiyatroda oyun yönetmenliği, dört yıl boyunca Hür FM'de "Sinekli Market" adlı programın yapımcı ve sunuculuğunu yaptı. Bugün de NTV Radyo'da "Sahnedeki Ezgiler" ve "Radyo Sineması" programını yapmakta. Doğan, sayısız TV ve sinema filminde rol aldı. Bine yakın filmi Türkçe'ye çevirdi.

Tiyatro çalışmalarının yanı sıra seslendirme de yapan Can Doğan, ülkemizi dünyanın pek çok ülkesinde başarıyla temsil eden "Lirik Tarih" gösterisinin yardımcı yönetmeni ve ışık tasarımcısı oldu.

Yönetmenliğini Yaptığı Oyunlar:

Devr-i İstanbul, 2010, İBBŞT - Bir Deniz Masalı, 2008, İBBŞT - Geçmişten Yarına, 2008 İBBŞT - Sahnedeki Ezgiler, 2008, İBBŞT - Yaz Gecesi Rüyası, 2006, İBBŞT - Herostratus'u Unut, 2005, Müjdat Gezen Sanat Merkezi - Çevreci Prens, 2004, İBBŞT - Beş Katlı Binanın Altıncı Katı, 2001, İBBŞT - Barışa Şans Verin, 2000, İBBŞT - Sihirli Flüt, 1999, İBBŞT - Uygarlık Çöplüğü, 1998, Ağustos Kültür Merkezi - Koca Sinan, 1996, İBBŞT - Peynirli Yumurta, 1995, İBBŞT - Çılgın Annem, 1995, Sermet Erkin Tiyatrosu - Büyülü Göl, 1994, İBBŞT - Vanya Dayı, 1992, İBBŞT - Beni Biraz Yönetir misiniz, 1992, Yasemin Yalçın Tiyatrosu - Peter Pan, 1991, İBBŞT - Barışa Şans Verin, 1991, İBBŞT - Barış Kervanı, 1990, İBBŞT - İsyancılar, 1990, Gebze Belediye Tiyatrosu - Rosencratnz ile Guildenstern Öldüler, 1989, Tiyatro Odası - Tarla Kuşuydu Juliet, 1988, Paldır Kültür Tiyatrosu - Shakespeare Hamlet, 1988, Tiyatro Odası - Duvarlar Yıkıldıktan Sonra, 1987, Paldır Kültür Tiyatrosu - Bir Yazdönümü Gecesi Rüyası, 1986, Paldır Kültür Tiyatrosu - Krallar da Ölür, 1986, Tiyatro Odası

Kaynak: Bültenler / Kültür Sanat

Kültür Sanat Güncel Haberler

500
Yazılan yorumlar hiçbir şekilde Haberler.com’un görüş ve düşüncelerini yansıtmamaktadır. Yorumlar, yazan kişiyi bağlayıcı niteliktedir.
title